Atomic Ski
- Max Michelsen
- 13. okt.
- 1 min lesing
Oppdatert: 31. okt.
Webb & UX-struktur / Social strategi & innehåll / Gästinspiration / Brand storytelling

Atomic är ett globalt skidmärke med stark igenkänning och en lång historia inom alpint. Under tiden tillsammans med marknadsteamet utifrån deras Österikiska huvudkontor, arbetade jag med att modernisera och effektivisera den digitala kommunikationen – i kampanjer, nyhetsbrev och sociala kanaler – över de Amerikanska och Europeiska marknaderna.
Utgångsläge
Varumärket var välkänt, men det digitala uttrycket varierade mycket mellan marknaderna. Innehåll och tonalitet blev ofta produktnära och teknisk, vilket gjorde det svårare för den breda målgruppen att känna igen sig och förstå värdet. E-postkanalen användes, men utan tydlig strategi för vilka budskap som skulle gå till vem och när.
Detta gjordes
Tog fram en tydlig tonalitet för digital kommunikation: enklare språk, mer riktning, tydligare “varför”
Skapade mallar för e-post med innehållsstrukturer som kunde användas av alla marknader
Planerade och producerade kampanj- och produktmail för elva marknader, anpassade efter säsong och målgrupp
Arbetade med visuellt uttryck och copy i sociala medier för att göra varumärket mer tillgängligt och engagerande
Säkerställde att kommunikationen hängde ihop mellan webb, kampanjer och sociala kanaler

Resultat
Mer enhetligt uttryck internationellt
Tydligare storytelling kring produkter och kollektioner
E-post blev en stark kanal för både varumärkesbyggande, lanseringar och återköp
Ett varumärke som kändes mer mänskligt, inspirerande och nära åkaren

Kommentarer